Choď na obsah Choď na menu
 


18. LÉKOVÉ ALERGIE, ANAFYLAKTICKÝ ŠOK, BRONCHOSPAZMUS, KOŽNÍ ALERGICKÉ PROJEVY

25. 6. 2010

ANAFYLAKTICKÁ REAKCE = život ohrožující stav ( imunopatologická reakce na agens, na které normální populace nereaguje )

projevy: svědění kůže, urtikárie, angioneurotický edém, hypotenze, křeče v břiše, průjem, edém laryngu, laryngospazmus nebo bronchospazmus

léčba: urychlené ukončení vyvolávajícího léku a zajištění základních životních funkcí ( dýchání, krevní oběh )

použití: adrenalin 0,3-0,5 mg s.c. ( opakujeme po 20 min )

             hypotenzi kompenzujeme i.v.přívodem tekutin

             kortikosteroidy ( methylprednisolon ) – prevence recidivy anaf.reakce

             antihistaminika ( zmírňují příznaky otoků a svědění )

 

BRONCHOSPAZMUS = dán kontrakcí bronchiálního hladkého stvalstva jako reakce na alergen ( prach, studený vzduch, lék – β-blokátory, α-SM , pyl, roztoči )

použití:aplikujeme inhalačně β-sympatomimetika

 

LÉKOVÉ ALERGIE

=nežádoucí reakce organismu na látku ( vyvíjejí se především po opakovaném podávání léčiva )

-způsobeny imunopatologickou reakcí,  přecitlivělost na látku obsaženou v léku

-dány degranulací histaminu ze žírných bb. ( způsobí vazodilataci, hypotenzi, zvýšení cévní permeability, vznik edému a svědění )

 

KOŽNÍ ALERGICKÉ PROJEVY

urtikárie = kopřivka ( mnoho typů, většina vzniká na alergenním podkladě )

atopický ekzém = vzniká na podkladě atopie ( dána multifaktoriálně, hodně geneticky )